Vi ville bli kjent på motsatt side av Laksefjordvidda og kjørte fra Tana over Ifjordfjellet til Adamsfjord, for så å ta av hovedveien og innover vassdraget på motsatt side av vidda enn der vi pleier å dra inn. Pappa har tråkket sine barnesko her også, og har fortalt oss om store områder med mange gode fiskevann.
Selve «vassdraget» er demmet opp til et basseng for å gi vannkraft til Adamselv Kraftverk, og består av mange vann som er koplet sammen via elver, kanaler og tunneler. Anlegget ble satt i drift i 1973, har et nedbørsfelt på hele 710 kvadratkilometer, og anleggsveien er åpen for alminnelig ferdsel fra 20.juli hvert år. Veien er dermed et unikt utgangspunkt for å nå langt inn på vidda som ligger mellom Tana og Lebesby.
Vi slo leir ved Muorahisjávri som er et godt utgangspunkt for videre turer. Her kan man bruke båt for å krysse over til Márddašjávri for deretter å gå videre innover vidda, og kanskje krysse over til Tana-siden. Har du ikke båt kan du benytte brua over Gabbatkanalen. Eller bruke Muorahis som utgangspunkt for å gå i alle himmelretninger. Det er røye og ørret i alle vann. Et annet tips er å kjøre anleggsveien helt inn og følge Gáissavuolesjohka innover. Dette vassdraget renner rett under gaissene, de store fjellene som er så synlig fra alle retninger på Laksefjordvidda.
Det er dessverre ved disse gaissene at det planlegges et enormt vindkraftverk (kalt Davvi Vindpark) med 270 stk. høye vindturbiner. Vi håper at det ikke skjer!
Så flott å se området igjen! Tenk, der var vi på fisketurer FØR vassdraget ble utbygd. Dro opp fra Tana-sida. Etterpå ble det nesten for lettvint å komme seg dit. Nydelig fisk og herlige bilder! Ny tur neste sommer med Farmor på slep..
Jeg var med under hele utbygginga av kraftanlegget som ble fygd av firmaet a/s Jernbeton Trondheim. Morsomt å se de flotte bildene fra området slik det er i dag.
Vi hadde hoved anlegget med boligbrakker i nærheten av påhugget på kraftstasjonen.
På vinteren var veien stengt mellom Kunes og Børselv, og vi måtte bruke beltekjøretøy på den strekkningen når vi skulle reise til Lakselv.
Veien over Ifjordfjellet og over til Tana var også stengt.
All transport av folk og utstyr til anlegstedene ovenfor Måsevann, hadde kunn snøskoter buldozer og beltevogn til rådighet for transport om vinteren. All komunikasjon foregikk over åpent radiosamband, også private telefonsamtaler.
Vi hadde mange fine naturopplevelser i området rundt vassdraget. Mange fine fisketurer, Molteturer og jaktturer etter Ryper.
Så flott å se området igjen! Tenk, der var vi på fisketurer FØR vassdraget ble utbygd. Dro opp fra Tana-sida. Etterpå ble det nesten for lettvint å komme seg dit. Nydelig fisk og herlige bilder! Ny tur neste sommer med Farmor på slep..
Jeg var med under hele utbygginga av kraftanlegget som ble fygd av firmaet a/s Jernbeton Trondheim. Morsomt å se de flotte bildene fra området slik det er i dag.
Vi hadde hoved anlegget med boligbrakker i nærheten av påhugget på kraftstasjonen.
På vinteren var veien stengt mellom Kunes og Børselv, og vi måtte bruke beltekjøretøy på den strekkningen når vi skulle reise til Lakselv.
Veien over Ifjordfjellet og over til Tana var også stengt.
All transport av folk og utstyr til anlegstedene ovenfor Måsevann, hadde kunn snøskoter buldozer og beltevogn til rådighet for transport om vinteren. All komunikasjon foregikk over åpent radiosamband, også private telefonsamtaler.
Vi hadde mange fine naturopplevelser i området rundt vassdraget. Mange fine fisketurer, Molteturer og jaktturer etter Ryper.
Hei. Ja, det var nok andre tider. Området har grodd seg greit til siden utbyggingen, og fisket er ok.