Forsterkning av Ally kano

Hvordan forsterke en Ally kano? Vi padler mye og får derfor stor slitasje på kanoene. Spesielt når vi padler i elv, eller forflytter oss mellom vann over land er det stor slitasje på baug og sider. Det er mange løsninger for hvordan forsterke en Ally. Her er en bildeserie av hvordan vi har løst det.

Tips. Forbered deg godt og ha alt utstyr tilgjengelig. Bruk mye lim. Ikke monter i sterk solvarme, da tørker limet raskere enn du klarer å jobbe.

Utstyr. Vi har handlet reparasjonssett fra Bergans. I tillegg trenger man en skarp saks. Vi har vært nøye og derfor også brukt tommestokk, sprittusj og litt sandpapir. I tillegg har vi rengjort området som skal forsterkes med plasterfjerner på en klut.
Til kjølen og ytterbunnen brukte vi 7 limtuber til 18 foteren.
På sidestripene brukte vi 4 limtuber. 2 til hver sidestripe.
Lengde på hver stripe ble cirka 530cm på 18 foteren.
Restematerialet brukes på baugen.

Allyen som Lars Monsen brukte under sin ekspedisjon i Canada i 2015 henger i taket i butikken Løvold i Bodø
Den 30 dager lange ekspedisjonen gjorde at kanoen fikk hard medfart
Slitasjen under sier mye om hvorfor Lars velger å forsterke kanoduken
En Ally tåler ekstremt mye og de fleste har ikke behov for å forsterke den. Padler du derimot mye i elv er det likevel smart å gjøre det. Her er bilde av vår 18 foter før vi legger forsterkning
Vi har handlet reparasjonssett fra Bergans. I tillegg trenger man en skarp saks. Vi har vært nøye og derfor også brukt tommestokk, sprittusj og litt sandpapir. I tillegg har vi rengjort området som skal forsterkes med plasterfjerner på en klut
Mål opp stripene. Vi merket området vi skulle lime med prikker fra svart sprittusj
Vi la stripene ytterst først, deretter kjølstripen. Smør først lim på bunnduken, deretter på stripen. Når limet på begge er «berøringstørt» strykes stripen på. Pass på å ikke lime for langt stykke av gangen. 70cm av gangen gjør at du får et bedre resultat. Gå stadig tilbake og legg press på punkter som ikke har festet seg. I buen vil det bli «bulker» som du ser av bildet over. Man kan bruke varmepistol fra avstand for å presse disse ned, men vær forsiktig med varmen. Duken er ikke laget for det!!
Vi avrundet kjølstripen før vi la den, mest fordi den ikke skulle bygge for mye
Da er vi klare for å forsterke baugene
Baugen er den vanskeligste operasjonen. Bruk god tid og vær nøye
Den første vi la hadde 10cm bredde og 20cm lengde. Deretter blir det for mye bøy og vi måtte klippe ned bredden
Fra overskuddsmaterialet klippet vi bitene ned til 5cm bredde og beholdt 20cm lengde. Vi avrundet alle kantene for å få bedre limfeste i hjørnene
Legg merke til overlappingene. Det er i baugen slitasjen blir størst
Vi har nå lukket kjølstripen og ytterstripene under baugforsterkningen
Er du nøye og tar deg god tid så blir resultatet både pent og bra
Man kan selvsagt jobbe seg videre oppover også dersom man vet at man treffer mye stein i elv
Sidestriper er viktig da duken får hard medfart langs røret som kalles vannlinjen under transport over land eller i steinete elver. Er du alene under montering kan du bruke tape for å merke området som skal limes. Mål og være nøye slik at resultatet blir pent
Også her har vi rundet av hjørnene. Etter merkingen tar vi bort tapen og begynner å lime som beskrevet under bildet av kjølstripen
Tusjprikkene viser hvor limet skal påføres
Bruk fortsatt mye lim
Om man har målt nøye blir resultatet bra
Da er vi klare for sjøsetting og duken kommer til å vare i mange år fremover
Etter sesongen så bunnen slik ut. Jobben tar litt tid, men det er absolutt verdt det. Lykke til!
Reparasjonssett før du tak i på din lokale sportsbutikk eller på Bergans sider

2 Replies to “Forsterkning av Ally kano”

  1. Fint innlegg, ser ut som en bra og grundig jobb. Jeg har selv tatt og kjøl og bauger og ser i ettertid at jeg kunne tatt meg enda mer tid og brukt enda mer lim for optimalt resultat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.