På høstferie og reinsamling

Videosnutt nederst. Kort tid etter at vi ankom på høstferie til Tana dro vi mot Nordkyn for å være med på reinsamling og kalvemerking. Vi har gode venner i reindrifta og vi vet at en hjelpende hånd alltid er velkommen. Over Ifjordfjellet i tåkete vær traff vi på et tusentalls karasjok-rein som trakk sørover mot vinterbeitet. De reinsdyra vi skal jobbe med skal også snart passere Riksvei 98, men først må karasjok-dyra flytte seg. Vi hadde med oss Venor-gamma og vedovn og værmeldingen var god for de første dagene.

Neste dag skulle reinen samles og flyttes inn mot gjerdet. Vi fikk i oppgave å presse småflokkene opp fra sjøen og mot gjeterne oppe i fjellet som samlet de i en svær flokk i retning gjerdet. Nordkinnhalvøya mot Skjånes og Sandfjellet er kupert og vi løp mange høydemetere denne dagen. Vi angret forresten på at vi ikke hadde med fiskestanga da fjorden kokte av sei. På kvelden ble det et kraftig nordlys, men innen vi skjønte kameraet så roet det seg dessverre. Her er bilder fra de første dagene

I tåken over Ifjordfjellet på Rv98 tuslet store flokker karasjok-rein sørover mot vinterbeitet

På vei ned mot Ifjord ble det solnedgang i tåkehavet

Blikkstille vær på RV888 Bekkarfjord-Hopseidet ved Reinoksevatn er sjeldent

Venorgamma er satt opp og leiren etablert for dagene fremover

Nordlyset blafrer over teltet og pappa er ute og prøver å fange det

Sandfjellet er Nordkinnhalvøyas høyeste punkt 486moh og vi dro en tur til Skjånes, langt ute i Tanafjorden tidlig på morgenen

Pappa har jo hatt et kallenavn i årtider og syntes det var på sin plass og posere under skiltet Iversfjord. Ivers under…

Mamma drar i gang en tidlig lunsj i fjæra, snart blir det action..

Tanafjorden går på tvers der ute. Skjånes nært inn mot venstre, Tanaelv-munningen er noen mil til høyre på tvers langt ute

Reinsdyra vet ikke at vi snart skal dytte de opp fjellet. De ligger 200 meter fra oss

Planen legges. Reineier John Trygve er med oss

Nils Mathis Porsanger Antii på toppen har kontroll på dyra

En flokk presses i vår retning. Dette er heelt utolig flott å få være med på. Bak flokken, og som vi ikke ser fra vår vinkel, driver reingjeterne dyra rolig avgårde

En flokk er på tur i feil retning…

…og vi må presse de oppover

Nå er de på rett vei

En flokk ligger ved Hopsfjorden og sløver, og vi presser de opp fjellsiden. Vi sees inne i reingjerdet i morgen

Mamma ble sendt høyt opp av for å presse ned ti dyr. Da hun kom opp i området var det plutselig 60-70 og hun hadde ingen sjanse til å snu de alene

Utsikten fra mamma akkurat da. Den kjente lakseelva Laggo inn til høyre der framme

Vi presser flere dyr opp i fjellet til gjeterne…

..og løper i brattbakkene med et smil om munnen. Over de røde buskene litt over midten i bildet er det også 10-15 dyr

Det er meldt 15m/s ++ de neste dagene og vi sikrer Venor-gamma godt. Vi hadde nok noen skikkelige stormkast i løpet av de neste nettene… På bildet er det 13m/s

Mens det enda var sterk kuling ville mamma teste ut sitt lille Helsport Ringstind Superlight 1-2. Hun sov så godt at vi måtte vekke henne neste morgen 🙂

2 Replies to “På høstferie og reinsamling”

1. Så fantastisk flott og interessant!! Har møtt mye rein nord på Ifjordfjellet men aldri vært med for å samle. Godt dere er så spreke, for der var det bratt. Gleder meg til flere bilder!